דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אפשר למנוע סרטן? 

מאת    [ 04/07/2008 ]

מילים במאמר: 661   [ נצפה 2835 פעמים ]

האם אפשר למנוע סרטן?
יום ראשון, 15 ביוני 2008, 10:00 מאת: ד"ר שחר לב-ארי, דוקטורט


החיים הם לא תעודת ביטוח, אבל יש כמה עקרונות בסיסים שיעזרו למנוע את הסרטן בעזרת הקפדה על תזונה ואורח חיים בריא

הרמב"ם והפילוסופים היוונים טענו: "יהיו מזונותיך תרופותיך - ותרופותיך מזונותיך", אך האם עצה זו תואמת את הידע המדעי והרפואי במאה ה-21? מחלת הסרטן הוגדרה על ידי גורמי הבריאות העולמיים כגורמת לשיעורי התמותה הרבים ביותר, אף יותר ממחלת הלב.

השפעת התזונה על מניעת מחלת הסרטן הייתה אחד הנושאים החשובים והמעניינים שעסקו בהם בכנס השנתי של החברה לאונקולוגיה משולבת שהתקיים בסאן פרנציסקו. הכנס התקיים בחסות אוניברסיטת סאן-פרנציסקו (UCSF), המאגדת בתוכה את מיטב הרופאים, החוקרים והמטפלים בתחום זה בבתי החולים הגדולים בעולם, כולל במרכזים הרפואיים המובילים בארה"ב.

ד"ר לורנס קושי, חבר הועדה לתזונה של האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן, מומחה בקנה מידה עולמי לחקר הקשר בין תזונה ובריאות, והבן של מיצ'יו קושי שהביא את התזונה המקרוביוטית לארה"ב, תיאר את עקרונות היסוד של מניעת סרטן מטעם הקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF) והאגודה האמריקאית למלחמה בסרטן (ACS):

שמירת משקל תקין ובריא:
משקל יתר הוא "אפידמיה" בעולם המערבי. בארה"ב קיים שיעור גבוהה מאוד של בעלי משקל עודף (BMI30), וגם באירופה נצפתה עלייה משמעותית בשנים האחרונות בשיעורי האוכלוסייה בעלי משקל היתר. מחקרים מראים, כי קיים מתאם בין משקל יתר לבין התפתחות גידולים סרטניים.

פעילות גופנית אקטיבית:
פעילות גופנית סדירה במשך 30-60 דקות, שלוש עד חמש פעמים בשבוע מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד, המעי הגס וייתכן גם סרטן הערמונית.

דיאטה בריאה:
יש להקפיד על דיאטה בריאה המבוססת על מזונות מהצומח: בין חמש לתשע מנות פירות וירקות ביום (ואין הכוונה לקטשופ או לצ'יפס).

דגנים מלאים:
מומלץ לאכול דגנים מלאים ולא מעובדים, על מנת להפחית את הסיכון למשקל יתר.

בשר אדום:
יש להמעיט בצריכת בשר אדום (פחות מ-500 גרם) ולהימנע מבשר מעובד. ד"ר קושי העלה את ההשערה, כי המגמה לעליית שיעור סרטן המעי הגס באסיה יכולה להיות קשורה בחדירת רשתות המזון המהיר לאזור. ד"ר קושי הביע משאלה, כי בעתיד מערכות הבריאות ידאגו לפרסם ברבים שמוצרים כמו קוקה קולה או בשר אדום מסוכנים לבריאות ויוכלו להיאכל רק באזורים מיוחדים במסעדות, כפי שהדבר נעשה לגבי הסיגריות.

מלח:
יש להימנע ממזון ממולח או משומר עם מלח (סיכון לסרטן קיבה).

הנקה:
יש יתרון לאמהות מיניקות - הנקה של לפחות שישה חודשים מפחיתה סיכון לסרטן שד, וכמו כן עוזרת גם לילד בהפחתת הסיכון למשקל יתר.

אלכוהול:
יש להימנע מצריכת אלכוהול מופרזת - לגברים עד שתי כוסות ולנשים עד כוס אחת של יין ביום.

תוספים, ויטמינים ותזונה משולבת

ביחס לתוספי מזון ולוויטמינים, קבע ד"ר קושי שלא הוכח באופן מובהק כי הם יעילים למניעת סרטן (כמו: ויטמינים C, E, בטא קרוטן), ולכן ראוי להתייעץ עם תזונאי מוסמך האם יש צורך לקחת תוספים ו/או ויטמינים, וזאת בהתייחס למחלות אחרות ומאפייני הבריאות של המטופל. באשר לשמני הדגים ותפקידם במניעת סרטן, עדיין אין מספיק מידע מדעי מבוסס שיתמוך בטענה זו. עם זאת, הצטבר מספיק מידע מדעי התומך בתפקידם החשוב למניעת מחלות לב. ד"ר קושי ציין כי ההנחיות המפורסמות מיועדות למניעת סרטן, אך המליץ למחלימי סרטן לאמץ את ההנחיות בכדי למנוע הישנות המחלה.

התפתחות חדשה וחשובה שעסקו בה הייתה תזונה משולבת. בבית חולים המוביל לסרטן Dana Farber Cancer Institute המסונף לאוניברסיטת הרווארד, הוקם שירות הקרוי Integrative nutrition. במסגרת השירות עובדות תזונאיות קליניות שהתמחו בתזונה משלימה (משולבת). במסגרת השירות המצוי בשיתוף פעולה הדוק עם המרכז לרפואה משלימה, ניתן ייעוץ בנושא של צמחי המרפא, מוצרים הומיאופתים, תוספי המזון ואנטי-אוקסידנטים אותם צורכים חולי הסרטן.

שירות זה מגלם ראיה הוליסטית ורחבה לתפקיד התזונה אצל חולי הסרטן, כאשר קיים קריטריון ברור לאבחנה בין תזונה קונבנציונאלית לאינטגרטיבית. במסגרת השירות קיימת פתיחות וניתן ייעוץ על ידי הדיאטניות המוסמכות גם לגבי שיטות לא מסורתיות (כמו: מקרוביוטיקה, raw food, אבחון לפי סוג דם ועוד), ועזרה במתן המידע הרפואי העדכני ביותר למטופל על מנת שיוכל לקבל ההחלטה מודעת ולהשתתף באופן פעיל באחריות על בריאותו. שירות זה זוכה לפתיחות רבה מצד המטופלים ויותר מ-4,000 מטופלים כבר התייעצו בשירות התזונה המשולבת. השירות מגלם תפישה רחבה יותר המאפשרת למטופלים לקחת חלק פעיל בשמירה על בריאותם.

ד"ר שחר לב-ארי (PhD) הוא מומחה לרפואה משולבת ואיכות חיים לחולי סרטן, מנהל המחקרים של היחידה לרפואה משלימה באיכילוב ומנהל תכנית "נקודת מפנה".

ד"ר שחר לב ארי-מנהל מחקרים רפואה משלימה בבי"ח איכילוב ומנהל תוכנית "נקודת מפנה" לחולי סרטן
http://www.turningpoint.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב